Chris Drury: Wind Wave

(eksisterer stadig – relativ intakt –  men står pakket sammen i depot, da konstruktionen ikke er egnet til at stå ude hele året)

Da TICKON i 1996 i samarbejde med Kunsthallen Brandts, Odense, og Botanisk Have i København holdt en konference med titlen “Kunst, Natur, Videnskab”, opførte Chris Drury en glas-dome i Botanisk Have.

Da kunstneren for første gang stod i Botanisk Have, forstod han straks, at selve haven i sig selv var en levende land art-skulptur skabt af botanikere og gartnere. Derfor ville han ikke byde ind med nok en skulptur, der blot ville forekomme som pynt i de videnskabelige og kulturelle betragtninger, der ligger bag en sådan botanisk samling.  Han ville i stedet give et bud på den “indre” natur.

Domen, der var et købt kuppelformet drivhus, fik ruderne malet mørkeblå indvendig og heri kradsede han i malingen sine tredimensionelle tegninger, inspireret af aftryk efter svampesporer.

Tegningen går i radiære linjer fra top til bund, så den besøgende oplever dem som en tredimensional hvælvet lys-tegning med ordne: WAVE – WIND / WAVE – MIND / MIND – WIND / WIND – MIND / MIND – WAVE / WIND – WAVE udfra Chris Drurys filosoferen over, at en bølge ikke eksisterer i sig selv; den er bevægelse i vand skabt af vind… at vind ikke eksisterer i sig selv; den er bevægelse i luft skabt af forskelle i temperatur og tryk… at sind ikke eksisterer i sig selv; den er en bevægelse af tanker…

“Uden vind er der ingen bølger på søen, som bliver et spejl, der reflekterer jord og himmel. Når sindet dør, bliver sindet et spejl, der reflekterer universet”, formulerede han det dengang.

Kunstner: Chris Drury / Se mere af Drurys arbejde her.
Årstal: 1996

Chris Drury er englænder, men født på Sri Lanka i 1948. Uddannet på Camberwell School of Art I England. Hans foretrukne form er domen, halvkuplen, som han har eksperimenteret med i kunstværker over hele verden. Sommetider slutter han selv alle spor af sine værker, så de for eftertiden kun eksisterer på fotos. Andre gange får hans halvkupler, der ofte har Østens stupaer som forbillede, lov at blive stående. Som f.eks. hans værk, Linden Cloud Chamber, I TICKON.

SE FLERE AF VÆRKERNE HER